VIZIJA I MISIJA VISOKE ŠKOLE ZDRAVSTVA I SOCIJALNOG RADA SV ELIZABETE U BRATISLAVI (I)
- POLAZNE OSNOVE I ISTORIJAT
Univerzitetska Visoka škola zdravstva i socijalnog rada St. Elizabete u Bratislavi n.o. (dalje VŠZiSR) , bila je osnovana Odlukom Vlade Slovačke Republike od 24. septembra 2003g. kao neprofitna organizacija po imenom Visoka škola zdravstva i socijalnog rada Sv. Elizabete u Bratislavi n.o., kao naslednik Elizabetinskog univerziteta u Bratislavi (1914-1919) i naslednik misije i vizije koja spaja zdravstvenu zaštitu i socijalni rad, kao ostavštinu Bratislavčanke po rodjenju, princeze i kraljice Sv. Elizabete (1207-1231).
Obnova tradicije Sv. Elizabete je usledila po odobrenju vlade i Ministarstva obrazovanja Slovačke septembra 2003, kada su ing. Nikolas Dzurinda a Vlada Slovačke odlukom vratili elizabetinsku tradiciju u Bratislavu. Dve godine posle osnivanja Univerziteta Sv. Elizabete na Bratislavskom zamku je otkrivena statua Sv. Elizabete, prva u Bratislavi.
VŠZiSR je na početku svog postojanja , 2003 godine, posle osnivanja, imala samo studije iz socijalnog rada i zdravstvene nege, da bi kasnije proširila studiranje i na javno zdravstvo a od 2011 godine i na druge programe- laboratorijski metodi u zdravstvu, urgentna medicinska nega, porodiljstvo, misiologija i humanitarni rad, psihologija.
Godine 2008 VŠZiSR je postala član- potpisnica Velike povelje Univerziteta u Bolonji a 2011. g. postala je punovažni član Evropske asocijacije univerziteta u Briselu (Udruženje Evropskih univerziteta – EUA).
- STATUS KVO – MISIJA
Visoka škola zdravstva i socijalnog rada Sv. Elizabete u Bratislavi:
- preuzima primarnu odgovornost za kvalitet obrazovanja koje pruža u svim svojim oblastima na svim stepenima studiranja i u svim aspektima, u dostojanstvenom i doslednom ispunjavanju svojih strategija i društvenih misija, u okviru kojih obrazuje stručnjake sa najvišim obrazovanjem u zdravstvenoj zaštiti i društvenom radu, koji se upravljaju visokim moralnim principima, građanskom i društvenom odgovornošću i demokratskim vrednostima, humanizmom, posebnim etičkim načelima prema profesiji i zanimanju, povezanim sa kritičnim i nezavisnim razmišljanjem;
- razrađuje, odobrava, predlaže, primenjuje, ocenjuje i inovira sve studijske programe zdravstva i socijalnog rada u opšteobavezujućim namerama, u skladu sa normativnim obavezama Slovačke republike i relevantnim standardima Slovačke agencije za akreditaciju univerziteta a takođe i prema sopstvenim vizijama i misiji dugoročne namere. Stalno ocenjuje, prilagođava i odobrava studijske programe za studente bc i mgr, studente doktorskih studija, docente, profesore, univerzitet trećeg veka, dopunske studije i druge projekte univerzitetskog obrazovanja;
- osigurava kvalitet univerzitetskog obrazovanja a implementira visok stepen kvaliteta u okviru sopstvenog unutrašnjeg sistema i obezbeđuje njegov kontinuiran razvoj, posebno kroz stratešku primenu kvaliteta univerzitetskog obrazovanja, istraživačke aktivnosti a stvaralačke aktivnosti, dok uzima u obzir potrebe i politiku obuke ljudskih resursa što shvata kao ispunjenje opšteg interesa,
- dosledno primenjuje formalizovanu a uspostavljenu politiku na obezbeđivanje kvaliteta univerzitetskog obrazovanja, posebno u okviru koherentnog unutrašnjeg sistema obezbeđivanja kvaliteta visokog obrazovanja,
- učestvuje u rešavanju koncepata i modela društvenog razvoja, doprinosi prevenciji i lečenju bolesti kod kuće i inostranstvu,
- sarađuje sa svojim apsolventima, sa vlastima na svim nivoima i sa drugim organizacijama iz svih oblasti i kod kuće i u inostrantsvu.
- podržava zdrave i ugrožene zajednice kroz višesektorsku saradnju, interdisciplinarno istraživanje, izgradnju kapaciteta i doprinosom strategijama i postupcim zasnivanim na dokazima.
III. GLOBALNE I NACIONALNE POLAZNE OSNOVE
Dugoročna namera u oblasti nastave i nauke, istraživanja, odražava strateške dokumente, planove, programe na globalnoj (Rezolucija, postupak, planovi i strategije SZO, Agenda 2030 UN i ciljevi održivog razvoja UN i EU), i evropskoj razini (EU: „Univerziteti bez zidova“, Vision do 2030, Slovačka katolička dobrotvorna organizacija, Regionalni socijalni razvoj Ministarstva za rad, socijalna pitanja i porodicu Slovačke Republike a planovi Ministarstva zdravstvene zaštite Slovačke Republike u delu borbe protiv prenosivih bolesti i protiv civilizacijskih bolesti – onkološki i kardiovaskularni Program).
Institucionalna polazišta su posebno dokumenti VŠZiSR, koji odražavaju nacionalno zakonodavstvo koje ima za cilj stvaranje i održavanje internih sistema kvaliteta (Direktiva a unutrašnji sistem obezbeđivanja kvaliteta univerzitetskog obrazovanja VŠZiSR; Smernice za kreiranje, uređivanje i odobravanje studijskih programa i podnošenje prijava Slovačkoj agenciji za akreditaciju za visoko obrazovanje; Principi a procedure unutrašnje procene unutrašnjeg sistema kvaliteta i spoljašnje procene unutrašnjeg sistema kvaliteta VŠZiSR, i dugoročni plan VŠZiSR
- VIZIJA
Visoka škola zdravstva i socijalnog rada sv. Elizabete u Bratislavi, n. o ima u najbližih 6 godina ambicije da deluje kao:
- važan akter u oblasti obrazovanja, nauke, istraživanja – 69% svih diplomiranih negovatelja i apsolvenata hitne medicinske nege u Slovačkoj su diplomci VŠZiSR, 100% diplomci stomatološke tehnologije, 75-80% diplomaca LVM – zdravstvene struke i više od 60% diplomaca Javnog zdravstva su diplomirani studenti našeg univerziteta,
- VŠZiSR je zajedno Sa SZU Bratislava najveći izvor nelekarskih zdravstvenih radnika,
- visoka škola sa jedinstvenom i nezamenljivom pozicijom među univerzitetima u Slovačkoj;
- VŠZiSR je otvorila posle godine 2003 neke jedinstvene smerove koji se studiraju samo na nekim univerzitetima u EU i u Slovačkoj kao na primer stomatološka tehnika, tropsko javno zdravstvo, administracija a menadžment u javnom zdravstvu, misionarska dobrotvorna i razvojna pomoć, kao i zdravstvene specijalizacije kao što je neonatologija, afaziologija. Neka isturena odeljenja otvaraju se postepeno u i Slovačkoj i šire (Češka, Srbija, Kenija, Kambodža, Nemačka, Malezija);
- međunarodno priznat centar obrazovanja i naučnih istraživanja posebno u oblasti društvenih, humanitarnih i zdravstvenih nauka;
- otvorena visoka škola koja reflektuje principe raznolikosti, jednakosti i inkluzivnosti, poštovanjem slobode naučnih istraživanja u duhu principa akademske etike;
- poslodavac koji obezbeđuje mogućnosti implementacije, realizacije i razvijanja sposobnosti svih zaposlenih, kao i zaštitu socijalno i zdravstveno ugroženih lica.
- strateški partner sa značajnim stepenom društvene odgovornosti, štiteći vrednosti slobode, demokratije, jednakosti, kulturne raznolikosti, interkulturalnosti, dijalog, poštujući principe zaštite životne sredine u svim njenim aspektima aktivnosti.
OSNOVNI PRINCIPI
- Zagovarati istraživačke platforme, programe a politiku zdravih i ranjivih zajednica na lokalnom, nacionalnom, evropskom i na međunarodnom nivou
- Podeliti rezultate istraživanja sa zainteresovanim stranama, zajednicama, vladama i od strane javnosti a kao podrška prakse i pravedne politike
- Partnerstvo zasnovano na etičkim principima: sa zajednicama, stvaraocima nacionalnih i globalnih političkih strategija, nevladinim, neprofitnim i drugim organizacijama, zainteresovanim stranama iz državnog i privatnog sektora i istraživačima iz drugih smerova sa ciljem da se izgrade kapaciteti a dostignu zajednički ciljevi
- Koristiti naučna i empirijska znanja i obezbeđuje pristup ka oruđu a podacima na izgradnju i poboljšanje okruženja i za održive pristupe
- Dovođenje i povezivanje inovativnih i rigoroznih istraživačkih tehnika i teorijskih osnova za vođenje istraživanja, politike, strategije, implementacije i praksa
- Povezati organizacije, ljude, mesta/zajednice, znanje i istraživanje u više disciplina a sektora, na lokalnom, nacionalnom, međunarodnom i globalnom nivou
- Mobilizovati istraživanje, zajednicu i/ili profesionalan pristup zasnovan na praksi, kvalitetu i sigurnosti, za stvaranje politika, strategije, procedura i programa/usluga fokusiran na akcija a efektivnu implementacije
- Rešavanje pitanja zajednice u vezi sa fizičkim, mentalnim, društvenim, duhovnim, ekološkim zdravljem kao i sa sredinom i okolinom koje utiču na zdravlje, blagostanje i kvalitet života.
OSNOVNE VREDNOSTI
Osnovne vrednosti proizilaze iz tri stuba Evropske unije:
- evropsko i rimsko pravo
- hrišćanska filozofija
- univerzalna solidarnost i dobročinstvo
To su:
- OTVORENOST A SOLIDARNOST
Otvorenost odražava raznolikost, jednakost, inkluzivnost a transparentnost, koje sa manifestuju u svim procesima univerziteta; sa beskućnicima, migrantima, tražiocima azila, seniorima, maginalizovanim zajednicama. Visoka škola je formirala posebne društveno- medicinske praktične i istraživačke programe kao:
- zdravstveni i socijalni rad sa beskućnicima (4 sopstvena stacionarna prihvatilišta i DSS za beskućnike), seniori (2 objekta), migranti (2 poliklinike i ambulante) u Slovačkoj;
- 23 u inostranstvu, sa pothranjenošću ( 3 antimalnutricijska programa: Ruanda, Kenija, Jemen);
- centri za tražioce azila i migrante (Bratislava, Pruske, Krupa, Lezbos, Grčka, Fier Albanija, Višne Nemecke, Michalovce, itd.);
- tretman tropskih bolesti u okviru Instituta misionarskog rada i tropskih bolesti u okviru Zdravstvenog odeljenja Jovana Pavla II u 25 država (projekata), Romi kao marginalizovana zajednica (projekat Jarovnice, Kojatice).
Iz tog izvora takođe proistiuču zdravstveni i društveni, dijagnostički programi:
- neuhranjenost i programi za njeno suzbijanje;
- svet migratornih kriza i socijalni rad sa izbeglicama;
- javno zdravstvena zaštita a blagovremena dijagnoza tropskih bolesti, posebno malarije, helmintijaza, HIV, TBC itd.;
- dentalno zdravlje a fizioterapija kako intervencije kod seniora i marginalizovanih zajednica;
- humanitarni misionarski i razvojni rad a menadžment;
- menadžment katastrofa u okviru urgentnoe zdravstvene nege a misiologija humanitarne misije.
- SLOBODA I ODGOVORNOST
Visoka škola zdravstva i socijalnog rada sv. Elizabete u Bratislavi, štiti svoju autonomiju, moralnu i naučnu nezavisnost od političkog i ekonomskog uticaja i poštuje akademske slobode. Odgovornost se manifestuje kako prema unutra tako i prema spolja. Prema unutra podrazumevamo svesni a etički odgovoran pristup zaposlenih i studenata u ispunjenju njihovih obaveza i obaveza ka Visokoj školi zdravstva i socijalnog rada Sv. Elizabeth u Bratislava, kao i međusobno. Odgovornost spolja izražava aktivan zadatak visoke škole, koja sa angažuje u javnoj diskusiji i doprinosi razvoju građanskih kompanija i postizanje ciljeva dugoročnog održivog razvoja.
- HRIŠĆANSKE VREDNOSTI
Ove vrednosti uključuju socijalni rad i zdravstvenu zaštitu i dobrotvorni rad za svakoga bez razlike u veri (Hrišćani na univerzitetskim radnim mestima, animisti u podsaharskoj Arici, Muslimani na Bliskom Istoku, budisti u jugoistočnoj Aziji).
Ostale OSNOVNE VREDNOSTI su zasnovane na sledećim principima:
- Saradnja: Mi usvajamo model saradnje koji se oslanja na širok spektar stručnosti znanja i zasnovan je na praksi i dokazima (ove principi se u našim filozofija ne isključuju već sinergijski dopunjuju korišćenjem inovativnih naučnih pristupa);
- Integritet: Radimo u potpunosti transparentno po principima jednakosti, uzajamnog poštovanja, komunikacije i poverenja sa neakademskim i društvenim partnerima. Pridržavamo se najviših standarda poštenja, pravičnosti, poštovanja i profesionalnosti i naučne etike;
- Održivost: Podržavamo dugoročnu i smislenu promenu zajednice pored brige za ljudsko dostojanstvo, sigurnost na poslu i zdravu životnu sredinu;
- Izuzetnost istraživanja: Trudimo se da dostignemo najviše kvalitete kao lideri u implementaciji strogih istraživanja zasnovanih na dokazima usmerenim ka zdravim i ranjivim zajednicama, srodnim strategijama, politikom i procedurama;
- Zdravlje i kvalitet života: Shvatamo da na zdravlje pojedinca i populacije utiču društvene odrednice zdravlja – imajući to u vidu, naš rad se sprovodi u raznim sektorima i okruženju kao što su su zajednice, škole, radna mesta i drugo.;
- Jednakost u zdravlju i raznolikost: Naš cilj je podrška društvenoj implementaciji i pripadnost, integraciju, inkluziju i postizanje blagostanja za sve članove zajednica pri čemu ćemo voditi računa o dostojanstvu, ljudskim pravima i jednakosti u zdravlju, kako zdravih tako i ranjivih, marginalizovanih i/ili potlačenih pojedinaca i zajednice;
- Sistemski pristupi: svesni smo da je zdravlje zajednice dinamično a proističe iz više sistema; za to primenjujemo sistemski pristup za rešavanje raznih kompleksnih problema;
- Učenje. Posvećujemo se širenju znanja, koje će poboljšati medicinsko i društveno stanje svih ljudi, posebno onih sa ranjivim iskustvima;
- Zajednica. Posvećeni smo saradnji i aktivnom nastojanju da uključimo članove zajednice kao partnere našem obrazovanju, istraživanju i javnom servisu;
- Raznolikost. Raznolikost je ključ za dinamičnu intelektualnu i praktičnu sredinu. Poštovanje i inkorporacija svih lica i vrednovanje njihovih jedinstvenih iskustva i doprinosa neophodno je za dostignuće naše misije;
- Poštovanje. Obavezujemo se da održimo sredinu koja priznaje prirodne vrednosti, prirodni zakon i dostojanstvo za sve ljude i koja podržava toleranciju, osetljivost, razumevanje a uzajamno poštovanje;
- Odgovornost. Visoka škola zdravstva i socijalnog rada St. Elizabete posvećuje se upravljanju svim resursima koji su joj povereni i podržava javne politike koje podržavaju održivost u svim ljudskim aktivnostima, uključujući zaštitu života, prevenciju patnje i nasilje, socijalne patologije, sprečavanje bolesti i smrti, globalne, međunarodne, nacionalne a lokalne strategije fokusirane na jačanje a održavanje zdravlja i poboljšanje determinanti zdravlja (uključujući socijalne), razvoj i zdravlje zajednice;
- Socialna pravda. Sve aktivnosti su motivisane privrženošću da socijalnoj jednakosti i poštenju, saosećanju svih lica sa željom da se primene alati naučnih znanja za hitna stanja zabrinutsti za zdravlje zajednice. Trudi se da poboljša uslove u kojima svi žive (pojedinci kao i zajednice), čime se doprinosi formiranju pravednije zajednice na osnovu principa socijalne nauke: solidarnosti i supsidijarnost.
STRATEŠKE OBLASTI
- Područje učenja i edukacije
- Područje stvaralačkih aktivnosti (istraživanje a humanitarne projekti)
III. Oblast internacionalizacije – otvoreni univerzitet, pouzdan partner sa specifičnim vezama sa evropskim prostorima.
- Područje rada u zajednici
- Područje inovacija
- PODRUČJE UČENJA I EDUKACIJE
I.1 Neprekidno poboljšanje unutrašnjeg sistema obezbeđivanja kvaliteta obrazovanja
Indikatori (pokazatelji)
Indikatori : godišnji pregled novonastalih internih pravilnika i propisa, broj poboljšanih i izemnjenih propisa.
I.1.2 Usaglašavanje studijskih programa
Indikatori Broj usaglašenih programa, procenti usaglašenih programa u odnosu na ukupan broj programa i predmeta.
I.2 Obrazovanje, učenje i podučavanje
I.2.1 Povećanje udela praktične nastave u praksi
Pokazatelji Broj studijskih programa sa praktičnim nastava u zdravstenim ustanovama i bolnicama
Broj ustanova za praksu kod nas i u inostranstvu.
I.2.2 Digitalizacija obrazovanja, e -učenje
Pokazatelji: zadovoljstvo studenata i nastavnika e learninogm.
I.2.3 Sveobuhvatne usluge konsaltinga i podrške koje odgovaraju aktuelnim i specifičnim potrebama studenata, rad ZTP OS učitelji
Indikatori (indikatori) : rad i savetovanje u cilju obezbeđivanja društvenih, psiholoških i pravnih saveta i savetovanje za student
I.3 Nastava i stvaralačka aktivnost u inostranstvu. Uključivanje stranih studenata
Indikatori (indikatori) : kvalitet, broj stranih studenata. Programi u inostranstvu. Broj stranih nastavnika
I.3.3 Medjunarodni domet stvaralačkih aktivnosti
Indikatori : broj i učešće studijskih programa na stranom jeziku, broj i udeo teza na stranom jeziku, broj publikacija u inostranstvu i strane baze podataka.
I.3.5 Strani humanitarni i razvojni projekti
Broj projekata u Evropi, van EU i u okviru EU. Broj zemalja sa ratnim sukobima, ili prirodnim katastrofa,a i sa humanitarnom službom u inostranstvu
I.4 Celoživotno obrazovanje